Kunsten å fasilitere

Hva er egentlig god fasilitering? Vi liker å tenke på fasilitering som noe som handler om å hjelpe noen med å få mest mulig ut av tiden sin sammen. En skikkelig god fasilitator sørger for at alle stemmer blir hørt, slik at gode diskusjoner og økt engasjement blir mulig. En godt fasilitert prosess bidrar til felles forståelse, gir bedre samarbeid og, mer effektive beslutningsprosesser.

I denne artikkelen kan du lese mer om effekten av god fasilitering, og du får konkrete tips til hva du kan gjøre for å bli en bedre fasilitator. Nederst i artikkelen kan du også se opptak av et webinar vi holdt om dette, hvor vi går enda grundigere gjennom kunsten å fasilitere.

 

Så hvordan kan en fasilitator sikre at gruppen får mest mulig ut av tiden sin sammen? Vi kan se for oss en fasilitator som en slags verktøykasse for møter og workshops. Det er verktøy for å sørge for at alle stemmer blir hørt og få deltakerne engasjert, for å løse problemer og utfordringer på en god måte og ikke minst støtte til at det tas gode beslutninger.

Men det viktigste verktøyet er fasilitatoren selv ved å være både tydelig og fleksibel, ved å lede prosessen uten å komme i veien, ved å sikre at fremdrift er god men samtidig ikke for rask. Fasilitatoren er den nøytrale drivkraften som gjør at deltakerne kan fokusere helt og fullt på innholdet. Fasilitatoren er katalysatoren som får gruppen til å samskape nye løsninger der de tidligere satt fast. Fasilitatoren er den lille stemmen på skulderen som minner teamet om retningen og målet. Fasilitatoren er eksperten på prosessen.

  

Effekten av god fasilitering

 

En viktig effekt av god fasilitering er at dere klarere å skape felles forståelse. Hvis ikke felles forståelse oppnås, har man stor risiko for at beslutninger unødig utfordres senere og man ser mangel på forpliktelse. Når alle stemmer blir hørt øker sannsynligheten for at dere får opp flere kreative ideer og forslag, som gir tilgang til flere gode løsninger.

Når alle føler seg hørt og sett, øker sannsynligheten for at deltakerne føler et eierskap til beslutningene som tas. Selv om ikke alle er helt enige, er det lettere å støtte en felles beslutning når man føler at ens synspunkter har blitt tatt med i betraktningen. Dette bidrar til å unngå motstand og gjør det enklere å samarbeide om å gjennomføre beslutningene.

En godt fasilitert prosess bidrar til å heve kvaliteten på beslutningene som tas. Ved å skape en inkluderende atmosfære og strukturere diskusjonene, blir det også lettere å ta gode beslutninger som hele gruppen står bak. Helheten blir tydeligere, og dere får tatt de gode samtalene.

  

Konkrete tips for å bli en bedre fasilitator

 

God fasilitering krever forberedelse! Det er kanskje en av de tingene vi ser at mange blir overrasket over – god fasilitering krever godt med tid til forberedelse. Vi i Adventures with Agile bruker POWER-start som metode når vi jobber med fasilitering og med våre kunder, og synes det fungerer godt.

Purpose. Hensikt. Hva er hensikten med hva vi skal gjøre? Hvorfor skal noen bruke tid og krefter på dette?

Outcome – hva sitter vi igjen med etterpå? Hva er ønsket resultat?

What’s in it for them? Hva får deltakere igjen for å delta på dette?

Engagement. Hva forventer vi av deltakerne, og hvordan har vi tenkt å jobbe? Hvordan skal vi være sammen her og nå?

Roles and responsibility. Hvilke roller har vi i rommet? Hvilke ansvar har vi? Er det noen i rommet som skal ta beslutninger? Dette er det greit for både gruppen og fasilitator å være obs på.

 

I tillegg er det tre ting du som fasilitator bør følge godt med på.

Energinivå: Hvordan har deltakerne det? Trenger vi flere pauser? Er det nok variasjon i fasiliteringen? Er det lett og ledig eller spenninger? Du som fasilitator må følge med på stemningen i rommet, og respondere på det.

Kommer alle stemmene fram? Er det noen som holder ordet for mye av tiden, og hvordan kan du som fasilitator skape rom for alle? Kanskje må gruppene deles opp, kanskje må du fasilitere diskusjonen litt strammere og sørge for å spørre om flere innspill?

Tid og resultat: Hvordan bruker vi tiden vår? Klarer vi å bevege oss mot resultatet vi har blitt enige om? Fasilitator må hjelpe gruppen til å få mest mulig ut av tiden de har sammen, og minne deltakerne på dette underveis dersom diskusjonene tar de en annen retning, for eksempel. Vær bevisst på tiden, og hva det betyr for resultater dersom noe trekker ut lenger enn planlagt.

 

I webinaret under får du flere konkrete tips og triks til hvordan du kan bli en rågod fasilitator, inkludert hvordan du kan takle vanskelige deltakere og situasjoner som kan oppstå underveis.

 


 

 

Sertifiseringskurs i fasilitering

Har du lyst til å bli rågod fasilitator? Vi tilbyr også et todagerskurs i smidig fasilitering. Her får du to intensive og morsomme dager som gir deg sertifisering som Agile Team Facilitator (ICP-ATF) fra ICAgile. Trenger du flere gode grunner? Her har du tre til:

  1. Bli en bedre leder: Lær gode fasilteringsteknikker og verktøy til å lede møter, workshops og grupper på en mer effektfull og inkluderende måte.

  2. Økt effekt: Fasilitering handler om å få mest mulig ut av tiden sammen, slik at samtaler og prosesser struktureres slik at målene nås raskere. Det sparer tid og gir bedre resultater

  3. Forbedre kommunikasjon: En god fasilitator sørger for at alle stemmer blir hørt, at det lyttes aktivt, stilles gode spørsmål og lytter aktivt. Slik skapes en tryggere, mer åpen og inkluderende atmosfære.

 

Les mer om kurset og meld deg på her. 

Neste
Neste

Slik bruker du TA til å skape bedre teamdynamikk